الأحد، 25 سبتمبر 2011

اول يوم تربية عملى (1)




اول يوم فى التربيه العملى

باعتبار ان انا بقيت فى سنه تالته

(ياة العمر عدى بسرعه يلا حسن الختام )

ففى كلية التربيه المحترمه بتاعتنا بننزل تدريب عملى ..........

.احم ...احم وما ادراكم ما التدريب العملى وخصوصا الاعدادى

عسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسل

المهم قبل التربيه العملى ما تبدا كنت لازم اخد التوصيات

وبسؤال الاحبة اتفقت جميع الناصحات انى لازم اخذ خرزانه

وافضل مكشرة (اعملى شخصيه يعنى )علشان العيال مش تاخد عليه

وابتدا سيل النصائح

1- اوعى يا اسماء تهزرى مع العيال او حتى تبتسمى قدامهم هيقرفوك

2- اهم حاجه دفتر التحضير اشتريلك حبه الوان اخضر على احمر على برتقالى

على بنفسجى واعملى شغل ويا سلام لو حبة استيكرات ظبطى دفترك كده علشان

الموجه (كائن الموجه ده جاى من كى جى تو )المهم الالوان

وسيبك من التحضير اهو اى كلمتين والسلام وهتعدى

3- اياك تدخلى الفصل من غير عصايه العيال هيستهتروا بيك ومش هيحترموك

4- ظبطى المدرسة اللى معاك اشى طرحه محترمه على برفان مميز

وكده علشان تكتب فيك تقرير حلو

5- اول ما تدخلى الفصل بصى للعيال نوعين من النظرات الاولى بقرف

والتانيه بتكشيرة

6- اصلا انتى مش نافعه فى التدريس

وهتجيبينا ورا بس اهو ننصحك والسلام


طبعا انهالت على النصائح واغلبها كان من الشكل ده

وطبعا انا مدركه تماما لصورة وضعتها بيدى امام ناس معينه

عندى لاسباب معينه ايضا وهى انى منفعش فى حاجه

(ديه الصورة مش الاسباب )


وجاء اليوم

اول يوم ننزل فيه التربيه العملى

وبينى وبينكم حطيت كل النصايح ديه فى دماغى

وتاثيرها كان كبير جدا لسبب بسيط

انها جايه من اكتر من واحد ده غير ان مدرسه الفصل

قالتلى نفس الكلام قبل ما ادخل

بس يا خسارة مجبتش العصايه اهىء اهىء وايه العمل؟؟؟؟

ندخل على النصيحه التانيه التكشيرة

دخلت الفصل وانا عابسه (مكشرة يعنى )

ولا انطق لان اليوم ده المدرسه اللى معانا هيه اللى بتشرح

وجلست فى اخر الفصل لان انا وجهى بيبتسم لوحدة

فعلشان احافظ على التكشيرة فضلت مركزة جدا



بعد انتهاء الحصه خرجنا والبنات اصحابى كلهم تعجب

اسماء عرفت تكشر اخيرا وواحدة صاحبتى

قالتلى : تصدقى بتعرفى تكشرى زينا

قولتلها :علشان تعرفى انا انا لما بكون عايزة اعمل حاجه بعملها

ولكن انا طبعا بعد الحصه اخدت نفسى ورجعت لطبيعتى تانى

وعدى اول يوم

وجه دورى فى الشرح

طبعا اغلب النصائح تجاهلتها لما نظرت اليها نظرة عقلانيه

وكان يوم .....

بس ده المرة الجايه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق